בית יצירת קשר
לפניכם מספר דוגמאות לתחילתו של יצירת פרויקט חקר בכיתות השונות.

למידה בדרך ה - PBL שם הפרויקט : האם גן החיות טוב או רע ? שם המורה: מיכל מיוסט, יהודית ברששת, מעין היון, אתי סבג, דליה חזות שכבת גיל ובית ספר : שכבת א – ב "בית ספר מנשה אלישר" תחום דעת : עברית שאלה פוריה: האם גן החיות טוב או רע? תוצר: מכתבים למנהל גן החיות. ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים): *. ידע – מושגים: סביבת מחיה, גן חיות, הסוואה, ידע על בע"ח הנבחר. הרחבת הדעת בעקבות סרטים וטקסטים מותאמים. *. מיומנויות – שאילת שאלות , מיון, הכללה, השוואה, כתיבת מכתב, איתור מידע, עיבוד המידע. *. הרגלים – עבודת צוות הקשבה, סובלנות וסבלנות, הכרה בשונות, השתתפות, שיתוף פעולה, שיח מכבד, חשיבה ביקורתית. *. תיאור הפרויקט – בחרנו נושא שקרוב לעולמם של הילדים השאלה הפורייה נועדה לעורר תהיות ומחשבות אצל הילדים. תהליך הלמידה כלל חשיפה מושגים לרבות המושג "סביבת מחיה". כל קבוצה בחרה בע"ח. הילדים שאלו שאלות חיפשו מידע ממקורות מידע שונים ולמדו לעבד את המידע. בעקבות זאת ערכו סיור ותצפית בגן החיות נפגשו עם מומחים . הילדים ערכו השוואה בין המידע שעבדו, לבין מסקנות התצפית. בכיתה כל קבוצה כתבה מכתב למנהל גן החיות בו הביעה את דעתה: האם גן החיות טוב או רע לבע"ח הנבחר. למידה בדרך ה - PBL שם הפרויקט : "עולים ועלויות" שם המורה: אפרת שרוני, תיקי מרציאנו שכבת גיל ובית ספר : שכבת ג' - "בית ספר מנשה אלישר" תחום דעת : מולדת שאלה פורייה: "איך נהיה – שגרירי שפה טובים לעולה ? תוצר: מעורבות חברתית והכנת מילון לעולה. ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים): * . ידע – בקיאות בעובדות ומושגי יסוד בנושא עלייה , הרחבת הדעת ע"י טקסטים, מצגות, הרצאות, סרטים וכו'. *. מיומנויות- שאילת שאלות, איתור מידע, מיומנויות תקשורת (ראיון)כתיבה לסוגיה. *. הרגלים – עבודת צוות, שיח מכבד, אחריות ומודעות חברתית, וחשיבה יצירתית וביקורתית. *.תיאור הפרויקט – חשיפת התלמידים למושג "עלייה" ע"י הצגת סרט "סאלח – שבתי" וחשיפה לטקסטים המוסרים מידע בנושא. התייחסות לקשיים של העולה החדש, תוך התמקדות בקשיי השפה של העולה. עבודה בקבוצות בה התלמידים בחרו מילים שימושיות מחיי היום-יום. לצורך הכנת מילון לעולה וביקור באולפן וסיום בערב שיא בבית הספר. למידה בדרך ה - PBL שם הפרויקט : מסלול היכרות עם שכונת - "רמת שרת" שם המורה: אתי ראיבלו, מימי מגידיש שכבת גיל ובית ספר : שכבת ד' - "בית ספר מנשה אלישר" תחום דעת : מולדת שאלה פורייה: כיצד ניתן להכיר את השכונה טוב יותר. תוצר: מסלול היכרות עם שכונת "רמת שרת" ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים): מתוך פרויקט "מובילים בשכונה" של יד בן צבי *. ידע – מושגים : כיוונים, מפה תרשים, גוגל מפות, ברקוד ועוד. *. מיומנויות – שאילת שאלות , בחירת מקורות , מידע אמין, מיזוג ידע, תוכנת אופיס , ספר דיגיטלי , עלון , סרטונים ועוד, הצגה בפני קהל- תכנון וביצוע משימה. *. הרגלים – אחריות אישית ללמידה, עבודת צוות , עקביות, הקשבה, דיאלוג, תרומה מכישרון לכלל הקבוצה חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית. *.תיאור הפרויקט: כתות ד' משתתפים בפרויקט של מכון יד בן צבי "מובילים בשכונה " במסגרת פרויקט זה התלמידים מסיירים בשכונת רמת שרת ובשכונות הסמוכות לה . בכל סיור הילדים נחשפים לנושא מיוחד לדוגמא: משמעות שם השכונה, עולות ועליות ,ישן מול חדש, ועוד. במסגרת לימוד שכונת רמת שרת עלה כי בשכונת רמת שרת אין מוסדות קהילתיים המשותפים לכלל האוכלוסייה וכי האוכלוסיה אינה מכירה היטב מקומות מרכזיים בשכונה ומשמעותם. לכן החלטנו יחד עם התלמידים על פרויקט שבו תושבי רמת שרת יכירו טוב יותר את השכונה בה הם מתגוררים. אחריות אישית ללמידה, עבודת צוות , עקביות, הקשבה, דיאולג, תרומה מכישרון לכלל הקבוצה חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית. למידה בדרך ה - PBL שם הפרויקט : "יש לי חלום" שם המורה: קרן, רותי, שגיא שכבת גיל ובית ספר : שכבת ה' - "בית ספר מנשה אלישר" תחום דעת : עברית שאלה פוריה: יש לי חלום ומה אעשה למען הגשמתו ? תוצר: חוברת חלומות ובה ראיונות של דמויות שונות שהגשימו חלום גדול. ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים): *. ידע – מושגי יסוד היכרות עם דמויות מפורסמות שהגשימו חלום. חשיפה לספר "הבכור לבית אבי" שהוא היה השראה לרעיון. *. מיומנויות – התנהלות בתוך הקבוצה, ויתור, שיתוף פעולה, שאילת שאלות, כתיבת ראיון, שכתוב ראיון, הבעה בכתב, הסקת מסקנות. ניתוח יצירה ספרותית- הבכור לבית אב"י הבעה בע"פ, מיומנויות טכנולוגיות.(איסוף מידע, הקלטת הראיון צילום ועוד) *. הרגלים – הקשבה, עמידה בלו"ז, עבודת צוות, אחריות אישית וקבוצתית. הכרה בדעות אחרות, דיאלוג, חלוקת תפקידים, מודעות עצמית, חשיבה רפלקטיבית . (תובנות) *. תיאור הפרויקט: יצאנו מתוך דמותו של אליעזר בן יהודה מחייה השפה העברית, שהוא ומשפחתו שילמו מחיר עבור הגשמת חלומו. המשכנו בחשיפה לדמויות מוכרות, הסטוריות שהגשימו חלום במחיר אישי (גינדי, לוטר קינג)ומכאן יצאנו לבחירת דמות קבוצתית אותה הילדים בחרו. דמות בעל חלום שמודעת למחיר ששלמה כדי להגשימו. הילדים למדו לגשת לדמות, לראיין, להפיק ידע אישי ותובנות בעקבות הראיון. מכם הקלידו למטרת איסוף הראיונות לחוברת. למידה בדרך ה - PBL שם הפרויקט : סיפור המשלב בין דילמה חברתית/ מוסרית למאפייני המיתולוגיה היוונית שם המורה: ענת חביבי , לאה דבאח, שכבת גיל ובית ספר : שכבת ו' - "בית ספר מנשה אלישר" תחום דעת : הסטוריה ומפתח הלב שאלה פוריה: כיצד ניתן באמצעות סיפור מיתולוגי להשפיע על החברה? תוצר: סיפור מיתולוגי המשלב דילמה חברתית/ מוסרית עם מאפייני המיתולוגיה. ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים): *. ידע – הכרת מאפייני כתיבה של סיפור. הכרת מאפייני הדילמה, הכרת משפחת האלים הסקת מאפיינים של מיתולוגיה יוונית. *. מיומנות- מיזוג מידע, הבעה בכתב, כתיבה מיטבית, איתור מידע, ניתוח יצירות העוסקות בדילמה, יכולת ציור ויצירתיות, עמידה בזמנים, אחריות אישית וקבוצתית. הקשבה, מודעות חברתית ואישית, ביקורתיות, חשיבה רפלקטיבית. תיאור הפרויקט: בשיעור מפתח הלב עסקנו בהתמודדות עם דילמות חברתיות / מוסריות, התלמידים למדו מודל לפתרון דילמות, התנסו בניתוח דילמות חברתיות דרך המודל התלמידים עסקו במאפייני המיתולוגיה היוונית. בין שני תחומי דעת אלה התלמידים יצרו סיפור מיתולוגי דילמות חברתיות, מוסריות ומאפיינים של המיתולוגיה היוונית. וזאת במטרה ליצור עולם טוב יותר תוך הוספת איורים מתאימים, המבטאים את הסיפורים. למידה בדרך ה - PBL שם הפרויקט : חדר משחקים לימודיים באנגלית שם המורה: רויטל יונקר שכבת גיל ובית ספר : שכבת ד- ו "בית ספר מנשה אלישר" תחום דעת : אנגלית שאלה פוריה: האם משחקים יכולים לשפר ולקדם למידה. תוצר: משחקים לימודיים. ימ"ה (ידע, מיומנויות, הרגלים): *. ידע – אוצר מילים והרחבת ידע בנושאים לימודיים כגון: לונדון *. מיומניות- הפרויקט דרש איתור מידע ואינטגרציה של המידע, ניתוח ויישומו , הבעה בכתב, הכרות ושליטה בכלים טכנולוגיים, ובניית התוצר. *. הרגלים – אחריות אישית ללמידה , עבודת צוות ושאיפה למצו יונות תוך הפעלת חשיבה יצירתית וביקורתית המבוססת ראיות. *. תיאור הפרויקט : מתוך תוכנית הלימודים. הילדים חקרו ויישמו את הנלמד בדרך חווייתית והמציאו משחקים לימודיים על מנת לתרגל ולהרחיב ידע. במהלך הבנייה הילדים עברו תהליך בו למדו כיצד ניתן לשפר את המשחק עד להגעה לתוצר הסופי. ההתלהבות והיסודיות , השמחה בפניהם של התלמידים נראתה בכל ימות השבוע וניכר שהם שותפים מלאים לתהליך ומשמעותיים בו. עקב כך הוחלט להוביל את הפרויקט כיוזמה בית ספרית מתמשכת ויוקם חדר משחקים כמרחב לימודי אחר בו הילדים יוכלו לשחק וליצור משחקים משלהם.

 
 
אודות
מובילים חדשנות פדגוגית
כיתות
מידע
מידע להורים
ועד הורים
רישום כיתות א
עיתון בית הספר
מקהלה
כולנו מנגנים
חינוך לקיימות
חינוך לחינוך אנושי
לימודי תקשורת
בית הספר בקהילה
בית ספר מוביל פדגוגיה
טפסים
אינטרנט בטוח
בית ספר לחשיבה יצירתית וחדשנות
רדיו School
פרוייקטים למ"פ (למידה מבוססת פרוייקטים)
מרכז מבקרים  
תוצרי פרויקטים שונים  
גלריית תוצרים  
כרטיסי פרוייקטים
למידה
אלבום תמונות
אירועי החודש
הענן החינוכי